Zand zand zand

Ken je dat kinderliedje: ‘Zand in mijn onderbroek, zand in mijn haar, overal zand, zand zand.’ Op Fraser Island moest ik daaraan denken. Een tour op het grootste zand eiland ter wereld. Niets van gelogen, in drie dagen tijd is er nog geen 5 minuten over asfalt gereden. Alles is…. Zand!

Met een group van 32 man stapten we in de vroege morgen in vier Toyata’s. Ik zat in de voorste auto, voorin, tussen een Israëlisch meisje Sharon die na haar diensttijd is gaan reizen en Peter de zestig jarige altijd stoned zijnde gids. Ik was de dj en we begonnen de dag heerlijk relaxt met Xavier Rudd, Bob Marley en oude klassiekers. Zo reden we in een heel relaxt sfeertje naar de ferry toe om over te steken naar het eiland.

De hele ochtend tourden we gewoon wat rond. Zand weggetjes, zee, bos paden… de natuur was zoals altijd weer prachtig en divers. De eerste dag was er een lunch stop en een chill momentje bij lake mckanzie en verder… Reden we rond. Aan het einde van de middag zetten we het kamp op en met een groepje liepen we naar het strand om de zon te zien ondergaan en de volle maan te bekijken die op zou komen.  Zonsondergang, maan opkomst, strand, wijn en bier en backpackers. Allemaal mensen die van het leven genieten en bewust gekozen hebben om te reizen. We deelden onze reisverhalen, vertelden over onze toekomst dromen en leerden elkaar beter kennen. Zulke avondjes zijn goud waard.

De volgende dag was het programma iets drukker. Niet dat het druk was hoor, want met Peter als gids ging alles in standje relax. We maakten wandelingen door de natuur, zagen rotspartijen waar de golven met kracht overheen sloegen, de helder blauwe zee, schitterende uitzichtpunten, schildpadden, witte stranden, dingo’s (wilde honden) en het bekende scheepswrak. Het was schitterend! We hadden veel vrije tijd want Peter liet ons zelf alles ontdekken. Als wij vervolgens op pad gingen, ging hij zelf surfen en… blowen. Ik mocht hem graag en kon enorm met hem lachen. De groep in zijn totaliteit was niet echt leuk, maar we hadden een groepje van 11 man waarmee het echt gezellig was. Peter kwam dan ook vooral bij ons chillen en dat bracht soms een luxe positie met zich mee. Met de auto moesten we elkaar afwisselen en het was maar afwachten of het een moelijker stuk door diep zand was, of ‘gewoon’ door het harde zand aan de water kant. Ik was dan ook maar wat blij dat hij me zachtjes zei welk stuk ik het beste kon nemen. Toen ik aan de beurt was reden we langs de vloedlijn, kilometers door het zachtjes zand, door het water enzovoort. Ik kon me niet meer vrouw voelen dan op dat moment. Enorm gaaf om een auto zo te voelen werken voor je!

De laatste dag was een bezoek aan een meer, ergens midden op het eiland. Het was een behoorlijk stuk lopen, maar het uitzicht was het waard. Zand! Gewoon echt heel heel heel veel zand. Het is soms echt ongekend hoeveel verschillende soorten natuur je kunt zien hier in Australië. Dit is weer zo anders, niet te vergelijken met wat dan ook. Ik probeerde alles wat ik zag in me op te zuigen. Soms is het zoveel! Zoveel indrukken, zoveel schoonheid. Bij de terugkomst was ik blij dat er gratis een overnachting in het hostel aangeboden werd, want ik was helemaal versleten. Je maakt zoveel mee en gaat van hot naar her zonder echt rust te nemen. Het zijn allemaal geweldige gave ervaringen, maar ik merkte ook dat mijn hoofd langzaam vol aan het raken was.

De volgende ochtend vertrok ik echter alweer gelijk naar Noosa. Reizend met de bus, wist ik nog niet waar ik de nacht zou slapen. Dat maakt het reizen voor mij zo leuk. Elke dag brengt wel weer een verrassing met zich mee. Doordat veel mensen dezelfde kant op reizen zat ik ook nu weer in de bus met veel bekenden. Sowieso kom ik veel mensen vaak meerdere keren tegen onderweg. Scott, met wie ik de eerste week na Cairns gereisd had, had ik niet meer gezien, maar we zijn wel altijd contact blijven houden. Ik vond het dan ook ontzettend leuk toen hij belde toen ik in de bus zat. Nog leuker nieuws was dat hij in Noosa was! We maakten gelijk de afspraak met elkaar te eten zodat we bij konden kletsen. Het is fijn om dieper contact te hebben met verschillende mensen, omdat veel ontmoetingen kort, vluchtig en oppervlakkig zijn. Als persoon ben ik beter in dieper contact en dan zijn de vriendschappen die je hier opbouwt extra waardevol. We aten bij mij in het hostel en hadden een gezellige avond. Die nacht sliep ik met 9 anderen op een kamer. Ik sliep heel slecht en het hostel leven is soms erg interessant. Het is maar goed dat ze oordoppen en oogmaskers hebben! Tien mensen op een kamer kunnen er namelijk ook zomaar opeens 11 of 12 zijn als je wakker wordt. 😉

Met twee jongens die op dezelfde kamer sliepen ben ik de dag volgende dag gaan surfen. Het blijft toch zo’n moeilijke sport. En geduld is niet helemaal mijn sterkste kant. Na het surfen hebben we een lange wandeling gemaakt. Onderweg haakten nog 4 anderen aan en iedereen was zo geanimeerd in gesprek dat we de weg kwijt waren geraakt. Ook waren we zo ver van de bewoonde wereld dat niemand service had op zijn telefoon. De jongens namen de leiding en toen we op een strand uit kwamen, zagen we villa’s op de heuvel boven ons. Een van de villa’s had een trap van de tuin naar het strand. We klommen omhoog en kwamen in een rijke buurt terecht. Vanaf daar zijn we lukraak weer gaan lopen tot er een busstation was. De buschauffeur was een lieve man die ons allemaal gratis terug heeft gebracht naar Noosa. Kilometers (om)gelopen, maar wel een leuke dag gehad. Die avond ben ik op bed geploft met mijn ereader. David en Steve kwamen erbij liggen en om 10 uur lagen we allemaal te ronken. Mijn lichaam en hoofd gaven op alle mogelijke manieren aan dat het rust nodig heeft. Ik verlangde naar een vakantie en een prikkel arme omgeving. Ongelooflijk hé, maar reizen en vakantie zijn echt twee totaal verschillende dingen. In de volgende blog zal ik meer vertellen over hoe ik de volgende dag opeens in Brisbane terecht kwam….

Scott

Noosa

Noosa (altijd de grens opzoeken…)

Foto’s Fraser Island in willekeurige volgorde

Maan opkomst, zie je ‘m?

Zoek mij

Zoek me opnieuw… Een prive strandje!