White heaven

Tergend langzaam klapt hij in zijn handen. ‘Well done, let’s guess, you was waiting over there?’ Ik geef een bijdehante opmerking terug en vink mijn naam af op de lijst. Kwart voor 2 moesten we ons melden voor de zeiltour en zo niets voor mij, ik was te vroeg! Maar als je vervolgens aan de verkeerde kant van de haven wacht met (gelukkig) nog vier anderen helpt dat niet. Te laat, maar het maakte niet zoveel uit. ‘No worries!’ is de leefstijl hier.

Iedereen heeft een klein tasje mee met een handdoek, factor 50 zonnebrandcrème en veel bikini’s/ zwembroeken. Kleren zitten er ook in, maar niet veel, kleren draag je hier namelijk niet zoveel. Iedereen heeft ook een tas mee met alcohol. Het limiet is 5 liter per persoon, wat voor Australische begrippen heel redelijk is voor twee dagen. Twee crew leden staan ons op te wachten. Allebei zijn het goed uitziende jongens van mijn leeftijd, Thomas en Jaimy. Natuurlijk zijn zij ook backpackers die dit werk tijdelijk doen. Zij hebben echt een mega chille baan! We lopen naar de New Horizon en onmoeten daar Connor de kok en een mevrouw van wie ik de naam niet weet. Zij zeilde ons door de mooie blauwe wateren.

We zijn met een groep van 32 man. Een leuke gemixte groep met allemaal leeftijdsgenoten. Ik trek met iedereen op, maar vooral met Kristie uit Canada, Arden uit Florida en Juliette uit Engeland. Iedereen uit de groep is lekker puur. Zeker ook onder de vrouwen. Geen gezeur en gemiep over haren en make up, niemand die daar aandacht aan besteed. Je kunt ook niet anders, want je leeft van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat met elkaar en de slaapkamers zijn net als in de hostels gemixt. Iedereen ziet je op je best en slechts. We worden verdeeld over 3 slaapkamers. De bedden zijn zo verkeerd nog niet! De crew legt even wat basis regels uit, maar echt veel zijn het er niet. Iedereen kletst gezellig met elkaar en de sfeer zit er goed in. We zitten op het dek, smeren ons goed in en de goon wordt meteen open getrokken. Goon is een vieze goedkope wijn die backpackers kunnen betalen. Het is zo goedkoop dat het gemixt wordt met soft drink om het drinkbaar te maken. We zeilen door de prachtige natuur. De zee is zoals altijd mooi helder blauw, de zon schijnt stralend en de groene heuvels rondom maken het tot een schitterend geheel. Het gaan geweldige dagen worden!

We gaan voor anker en de crew zet een duikplank op. Iedereen is gaar gebakken in de zon en gaat het water in. Eerst trekken we een wetsuit aan. Dit moet voor de stingers en kwallen. De temperatuur van het water is rond de 25 graden dus echt heerlijk om in te zwemmen! Terwijl de zon achter de heuvels verdwijnt druipen we uit op het dek en krijgen we ons avondeten. Een heerlijk visje, salade en gepureerde aardappels. Iedereen smult terwijl we getrakteerd worden op een mooie lucht met oranje strepen erin.

De avond verloopt heel relaxt. Iedereen is in de keuken of op het dek gezellig aan het kletsen met elkaar. Muziek staat op en sommigen dansen. In het licht van de boot zien we groepen met visjes rondom de boot zwemmen. Als op een gegeven moment de meesten naar bed zijn gegaan klim ik op de kajuit. Een van de regels was dat je hier niet mag komen. De opblaasbare glijbaan ligt er opgevouwen en ik ga op mijn rug liggen en geniet in alle rust van de sterrenhemel en de heldere maan. Thomas van de crew stapt vanuit het donker naast me. ‘Je weet dat je hier niet mag komen he’ zegt hij zachtjes. ‘Klopt’ fluister ik terug, ‘maar ik weet ook dat je me toch niet gaat wegsturen’ en ik klop naast me. Zo liggen we nog heerlijk tot de vroege uurtjes te kletsen en soms gewoon in stilte te genieten van het zachtjes klotsen van het water en de heuvels die door de maan opgelicht worden. Een gouden avondje!

Om kwart over 6 staat het ontbijt alweer klaar en zeilen we rechtstreeks naar White heaven beach. We leggen aan voor anker en worden op speedboten naar het eiland gebracht. Het is maar een klein stukje lopen en dan zien we opeens een adembenemend strand voor ons. White heaven beach is helder wit. Niet overdreven, het is echt wit! De zee steekt nog helderder blauw af dan het al was. Magisch, zo mooi. Het zand is het fijnste zand op de hele wereld. Je kunt er je tanden mee poetsen en je haar wassen (allebei gedaan en het werkt!) en je sieraden polijsten. Het voelt heel zacht aan en het maakt een skwiekend geluid als je eroverheen loopt. Het zand wordt nooit heel warm dus je loopt er heel prettig overheen. Iedereen maakt honderden foto’s van elkaar. Het lijkt me zomaar een leuk idee mijn moeder te laten schrikken dus maakt Juliette wat foto’s van Thomas en mij. Ik kan niet wachten om deze op te sturen en haar reactie te zien! Iedereen heeft ook een wetsuit meegekregen zodat we het water in kunnen. Het is opmerkelijk kouder water dan aan de andere kant van het eiland. We zien overal stingers zwemmen (roggen). De New Horizon heeft een super schema dus we kunnen uren op het strand doorbrengen. Ik probeer het in me op te zuigen en alles in mijn hersens in te printen. Zeker toen we naar het uitkijk punt liepen en we het strand van boven af konden zien. Wonderlijk mooi. Nog nooit had ik zoiets gezien. Waanzinnig prachtig.

Terug op de boot zeilen we weer verder en gaan we voor anker om te snorkelen en te duiken. Een heel andere beleving, maar wel ook weer heel gaaf. Snorkelen vind ik heel rustgevend. Je hangt in het water, zwemt wat, het is stil om je heen en het koraal en de vissen nemen je op in hun wereld. Ik vind een grote schelp, zo’n gedraaide, waar schelpdieren in zitten, zo groot als mijn handpalm. Ik hou van de onderwater wereld.

We zeilen weer verder en leggen aan voor anker tussen de heuvels. In de verte komt een enorm donkere lucht aan en na het avond eten gaat het keihard onweren. We staan op het dek, waar een zeil overheen gespannen is, met een drankje en muziek te kletsen en te dansen terwijl de lucht continu opgelicht wordt door mooie bliksem stralen. Een meisje uit Israël heeft het geduld foto’s te maken en het lukt haar een van de bliksemschichten vast te leggen. Een schitterende foto! Door het weer is de sfeer heel knus en het wordt weer een top avondje.

De volgende ochtend heeft iedereen enorm veel moeite om op te staan. Toch worden we 6 uur allemaal uit bed gehaald door de crew. Ze hebben een glijbaan opgezet en peddle boards in het water gegooid. Na het ontbijt springen de meesten rond 7 uur het water in. Sommigen gaan terug naar bed of brakken uit op het dek. Ik voel me net een klein kind en ga de glijbaan op en af. Vooruit, achteruit, extra snel doordat de jongens me zo hard mogelijk duwen. Heerlijk! Ook peddel ik wat rond op een van de boards. Zo kun je toch elke dag wakker worden?! Na een paar uur roept de crew dat er hotdogs klaar liggen en in mum van tijd is iedereen het water uit. We pakken onze spullen in en zeilen weer terug naar de haven. Een fantastische tour! Heel veel mooie dingen gezien, genoten van het zeilen en super leuke mensen ontmoet. Een tour voor in de boeken en een die ik niet meer zal vergeten! 💕

Deze foto heb ik niet zelf gemaakt

Juliette, Kristie en Arden

Lijkt net echt he?!

Zo helder….

Sinds de cycloon ligt deze op het strand